Ga terug
Bereikbaarheid
•We willen dat iedereen makkelijk bij belangrijke plekken kan komen – binnen én buiten de gemeente. Ook voor bezoekers moet Opsterland goed bereikbaar zijn.
We kijken hoe we dit op een duurzame manier kunnen doen. Bijvoorbeeld door:
- goede fietsroutes,
- betere aansluiting van het openbaar vervoer,
- minder afhankelijk worden van de auto.
Dingen zoals de locatie van voorzieningen, parkeerplaatsen en doorstroming van het verkeer zijn daarbij belangrijk.
Geef jouw mening:
- Hoe kunnen we voorzieningen beter bereikbaar maken?
- Waar loopt het verkeer nu vast?
- Waar geven we voorrang aan fietsers, en waar aan auto's?
- Hoe kunnen we het openbaar vervoer beter inzetten?
- Zou een deelscooter of deelfiets helpen om de gemeente beter bereikbaar te maken?
- Moeten we juist meer of minder parkeerplekken maken in de dorpen?
Bushaltes dienen volledig toegankelijk gemaakt te worden en ook de omgeving moet toegankelijk zijn om om de halte te bereiken. Zoals een goede oversteekplaats naar de halte aan de overkant van de weg of een fietsenstalling die voldoet aan de normen en capaciteit. Daarnaast verdient het algemene onderhoud ook meer aandacht want slecht wegdek/verharding speelt ook een rol in de bereikbaarheid. Naast de huidige buslijn 20 moet goed gekeken worden waar de behoefte is aan OV.
Ik schrijf namens mijn man, die rolstoelgebruiker is dankzij een dwarslaesie. Wij wonen in Gorredijk. Voor hem is lang niet alles bereikbaar. Hij heeft zijn eigen auto, maar heeft een brede parkeerplaats nodig om uit te kunnen stappen. Op het parkeerterrein van Aldi zijn deze niet aanwezig, de gehandicapten parkeerplekken zijn juist erg smal en het zijn er zeer weinig (altijd bezet). Rolstoelgebruikers hebben BREDE parkeerplekken nodig. Het is voorgekomen dat we dan maar geen boodschappen gaan doen op dat moment. Ik hoop dat bij nieuwe projecten en bij herinrichting specifiek aandacht kan worden gegeven aan rolstoelvriendelijk parkeren.
Buslijnen vanuit Beetsterzwaag naar Drachten beter laten aansluiten op de buslijnen vanuit Drachten naar Heerenveen, Leeuwarden en Groningen. Zit nu vaak veel wachttijd tussen waardoor je er al snel voor kiest om met de auto ed. eerst naar Drachten te gaan.
Er is een gloednieuw tankstation geopend in Gorredijk (Fieten). Je zou denken dat bij nieuwe aanleg van dergelijke voorzieningen ook wordt nagedacht over toegankelijkheid, maar dit is niet het geval. De betaalautomaat staat op zo'n hoge drempel, dat mijn man er met zijn rolstoel onmogelijk bij kan komen. Dit beperkt hem ontzettend, omdat hij dan niet zelfstandig kan tanken. Ik hoop dat er bij nieuwe projecten extra aandacht gegeven kan worden aan rolstoeltoegankelijkheid.
Willen we Gorredijk op de kaart zetten in de regio, dan zullen er veel meer parkeerplekken gerealiseerd moeten worden. Misschien een optie achter de Skâns en bij de 'oude' OMAHhal. Deze parkeerplekken wel eerst opknappen, en achter de Skâns nieuwe plekken creëren en veel beter aangeven, dat het hier lang parkeren is. Parkeerterrein van de AH/Rinsma en Hoofdstraat veelvuldig controleren op lang parkeerders. (vooral op vrijdag en zaterdag) Op deze manier heb je betere doorstroming, en de langparkeerders 'dwing' je op deze manier om naar een lang parkeergedeelte in Gorredijk te gaan staan.
OV is dramatisch geregeld, omdat/waardoor iedereen een auto heeft. Grote bussen zijn niet meer van deze tijd, zorg voor kleiner flexibeler OV, geef een paar vrijwilligers in een dorp die graag taxi zijn hier een vergoeding voor. Bushokjes graag terug, bij slecht weer straf je mensen die OV nemen. Deelfietsen is geen goede optie voor kleine plaatsen, die wordt dan te weinig gebruikt, er komen maar weinig mensen van buiten met OV, behalve als je een toeristische trekpleister hebt. Deelauto kan soms wel, dan kun je het aantal auto's die meestal stil staan terugdringen. Geen extra parkeerplekken in bebouwde kom, maar er juist buiten, zodat mensen een drempel over moeten en automatisch meer wandelen.