Skip to main content
Ga naar de inhoud
Ga terug

Goedkope oplossing om #2 onveiligste kruising Opsterland veel veiliger te maken

M MvO  •  14-12-2025  •  Geen reacties  •  Mobiliteitsbeleid  • 

Untitled 2.jpg
Untitled 2.jpg

De kruising Mounleane - Beakendyk bij Ureterp is de op een na onveiligste kruising van Opsterland volgens een van grafieken in het document.  

https://www.opsterland.nl/ontwerp-mobiliteitsplan-opsterland

Verkeer via deze plek is extra gevaarlijk omdat er nogal wat woningen met jonge kinderen staan nabij deze kruising aan de Beakendyk. Dat er hier zoveel ongelukken gebeuren is niet vreemd, want als je in Drenthe op de routeplanner 'Beetsterzwaag' intoetst, wordt je niet via de provinciale N917 gerouteerd, maar via de Grinzerleane en de Beakendyk over de Mouneleane geleid. (veel sluipverkeer -> veel kans op ongelukken -> nummer 2 gevaarlijkste kruising)

Omdat de N917 op slechts 700 meter verderop parallel loopt, is het aantal ongelukken op deze kruising relatief eenvoudig te verminderen wanneer het sluipverkeer over de Beakendyk verleid wordt via de N917 te gaan rijden. Dit kan bereikt worden op 2 manieren:

1. Zet op de Beakendyk tussen de Grinzerleane en de Mounleane een bord neer met de tekst 'alleen toegangkelijk voor bestemmingsverkeer'. Daardoor zullen routeplanners zoals Waze en GoogleMaps het verkeer via de (veel bredere) provinciale weg N917 routeren (ipv klein buitenweggetje).

2. Leg 2x een drempel (van het type dat Smallingerland gebruikt bij Selmien-west) zo ver mogelijk van woningen af in de Beakendyk tussen de Grinzerleane en de Mounleane. De twee drempels werken goed bij het Selmien-west in Smallingerland en kan op termijn 90% van het sluipverkeer naar de brede provinciale weg N917 sturen.

Dit idee heeft, vermoed ik, meerdere voordelen:

1. Veel minder verkeer via de smalle Beakendyk betekent veel minder kans op (ernstige) ongelukken op de kruising met de Mounleane. (nu nog #2 gevaarlijkste kruising)

2. Veel minder verkeer via de smalle Beakendyk betekent veel minder kans op (ernstige) ongelukken bij de woningen aan de Beakendyk vlak voor de kruising met de Mounleane.

3. Landbouw en ander verkeer kan nog steeds van de weg gebruik maken. 

4. Veel minder bermschade (kosten) aan de smalle wegen van Boskwei, de Grinzerleane en de Beakendyk.

5. Kosten implementatie zijn relatief laag.

Locatie: Goedkope oplossing om #2 onveiligste kruising Opsterland veel veiliger te maken

Je moet inloggen of je aanmelden om te kunnen reageren.
    Geen mijlpalen gedefiniëerd