Skip to main content
Ga naar de inhoud
Ga terug

Mobiliteitsbeleid

Voor een goed en toekomstgericht mobiliteitsplan horen we graag uw mening. Hieronder ziet u een aantal stellingen over verkeer, vervoer en de inrichting van dorpen in Opsterland.

Geef bij elke stelling aan of u het ermee eens oneens bent. Uw stem helpt ons bij het maken van keuzes die passen bij de wensen en behoeften van inwoners.

Het autoluw inrichten van de dorpscentra is wenselijk, want het draagt bij aan een aantrekkelijk en leefbaar dorp.

Helemaal oneens Oneens Antwoord met de meeste stemmen: Eens Helemaal eens
15 (16.13%) 14 (15.05%) 33 (35.48%) 31 (33.33%)

Ondanks hoge parkeerdruk in wijken mogen autoparkeerplaatsen worden opgeheven ten behoeve van ruimte voor verblijven, groen en langzaam verkeer.

Helemaal eens Eens Antwoord met de meeste stemmen: Oneens Helemaal oneens
13 (13.98%) 27 (29.03%) 40 (43.01%) 13 (13.98%)

Het inperken van groot verkeer (landbouw en vrachtverkeer) past niet bij een plattelandsgemeente als Opsterland.

Helemaal oneens Antwoord met de meeste stemmen: Oneens Eens Helemaal eens
20 (21.51%) 38 (40.86%) 22 (23.66%) 13 (13.98%)

Fietsroutes en landbouwroutes moeten zoveel mogelijk gescheiden worden

Helemaal oneens Oneens Antwoord met de meeste stemmen: Eens Helemaal eens
2 (2.15%) 15 (16.13%) 44 (47.31%) 32 (34.41%)

Alle 80-wegen moeten naar 60 km/u ten behoeve van de verkeersveiligheid.

Helemaal oneens Antwoord met de meeste stemmen: Oneens Eens Helemaal eens
24 (25.81%) 31 (33.33%) 23 (24.73%) 15 (16.13%)

De bestaande blauwe zone moet verder worden uitgebreid en ook in de andere dorpskernen toegepast worden.

Helemaal oneens Oneens Antwoord met de meeste stemmen: Eens Helemaal eens
7 (7.61%) 34 (36.96%) 43 (46.74%) 8 (8.7%)

Het is belangrijk dat de gemeente inzet op het aanbod van flexibel vervoer, zoals deelmobiliteit en de belbus.

Helemaal oneens Oneens Antwoord met de meeste stemmen: Eens Helemaal eens
3 (3.26%) 13 (14.13%) 59 (64.13%) 17 (18.48%)

Om kwetsbare doelgroepen en ouderen te helpen moet een regeling worden opgezet voor reizen met korting of gratis (voor ov en fiets).

Helemaal oneens Oneens Antwoord met de meeste stemmen: Eens Helemaal eens
2 (2.15%) 20 (21.51%) 48 (51.61%) 23 (24.73%)

Om meer gebruik te maken van de fiets is het belangrijker om te investeren in goede fietsinfrastructuur dan in fietsstimulerende maatregelen.

Helemaal oneens Oneens Antwoord met de meeste stemmen: Eens Helemaal eens
0 (0.0%) 9 (9.78%) 45 (48.91%) 38 (41.3%)

Het is belangrijker om te investeren in een verbetering van het ov en fiets- en wandelinfrastructuur dan om de weginfrastructuur voor auto's te verbeteren.

Helemaal oneens Oneens Antwoord met de meeste stemmen: Eens Helemaal eens
3 (3.23%) 27 (29.03%) 36 (38.71%) 27 (29.03%)