Ga terug
Verkeersveiligheid
•We willen het verkeer in onze gemeente veiliger maken. Dat is een belangrijk doel in het nieuwe mobiliteitsplan.
Denk bijvoorbeeld aan:
- straten anders inrichten zodat het veiliger is,
- de snelheid verlagen op bepaalde plekken,
- regels aanpassen om ongelukken te voorkomen.
We willen ook minder gevaarlijk gedrag in het verkeer. Denk aan te hard rijden of fietsen zonder licht. En we kijken naar sociale veiligheid, zoals je onveilig voelen als je in het donker fietst of loopt.
We zijn al bezig met een lijst van plekken waar het verkeer nu niet veilig is. Maar we hebben jouw hulp nodig om het hele plaatje compleet te maken.
Laat het ons hieronder weten:
- Waar voel jij je onveilig in het verkeer?
- Waar zou de snelheid omlaag moeten?
- Welke plekken moeten we als eerste aanpakken?
- Hoe kunnen we veilig verkeersgedrag stimuleren?
- Hoe zorgen we dat kwetsbare mensen – zoals ouderen of kinderen – veilig kunnen reizen?
In 2022 hebben wij de gemeente laten weten de verkeersveiligheid van m.n de Hoofdstraat onvoldoende te vinden. Er zouden minimaal twee zebrapaden moeten zijn om kinderen, ouderen, mensen met beperkingen maar ook voor mensen die niet direct beperkingen hebben, een veilige oversteekplaats bieden.
Er wordt veel te hard gereden. Overdag lukt dat niet altijd vanwege de drukte. S Avonds zijn er automobilisten die het leuk vinden met een zo’n hoog mogelijke snelheid door de Hoofdstraat te racen. Vaak gaat dit gepaard met een twee-of drietal uitlaten die daar de nodige decibellen aan toevoegen. Waarom wordt hier niet op gehandhaafd?
Verder staan er veel obstakels op het trottoir. Mensen met slecht zicht lopen het risico hierover te struikelen of zijn genoodzaakt op de weg te gaan lopen. Er is nog wel winst te behalen.
Het meer controleren op het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer. Daarnaast verdienen de huidige fiets en wandelpaden meer onderhoud.
Parkeerplaatsen bij de toerit naar Albert Heijn en Rinsma (tegen over het marktterrein)dieper maken, dan kan het ijn en uitrijdend verkeer elkaar paseren. Nu steken voertuigen t9vooral met trekhaak) op de weg.
Diverse oversteekplaatsen aanleggen voor voetgangers in het centrum van Gorredijk.
Driehoeken in wegdek kruisingen Hofland/Formanjestrjitte, Compagnonstrjitte/Formanjestrjitte en Hofland/Schansburg vervangen door normaal wegdek, wordt nu vaak aan de linkerkant van de weg afgeslagen zodat auto's ook op linkergedeelte van wegdek uitkomen.
Centrum veiliger maken voor fietsers. Auto's parkeren meestal met de voorkant in het parkeervak waardoor als ze achteruit rijden de fietsers vaak niet zien. Ben iemand die goed oplet, en daardoor gelukkig meerdere aanrijdingen (nog maar net) kunnen voorkomen.
Hallo,
Wij wonen aan de Foarwurker Wei in Bakkeveen. Het stuk vanaf kruispunt Foarwurk (Siegerswoude) naar Bakkeveen tot de camping (De Waldsang) mogen geen fietsers fietsen, het gebeurt echter zeer regelmatig dat hier wel gefietst wordt, eigenlijk alleen maar van Bakkeveen naar Siegerswoude. Er staat bij de camping wel een fietsverbod maar blijkbaar wordt hier overheen gezien, waarschijnlijk door teveel borden en/of bomen die daar dan staan? Wij denken zelf dat het bord juist wel moet blijven staan maar dat er bijvoorbeeld een 50 meter verderop een 2e bord moet komen. Buitenom dat je hier niet mag fietsen is het ook echt gevaarlijk om langs deze weg te fietsen, de gemiddelde auto rijdt daar toch zeker wel 80 km p/u.
De borden staan niet op fietsersooghoogte. at is misschien wel handig.
Ze fietsen trouwens ook wel eens de andere kant op hoor. Er er komen ook wel eens wandelaars langs. Studenten ofzo, die uit de bus zijn gestapt en niet weten dat er een fietspad aan de andere kant van de vaart ligt, dat ook naar Bakkeveen gaat.
Gemeente zorg dat alle haaientanden op de weg zichtbaar zijn...vb hiervan is in Gorredijk bij de Jumbo zijn ze weggevaagd
30 km in de Hoofdstraat en zebrapad om veilig over te steken. Het is net een racebaan nu. Veel onnodig sluipverkeer. Gewoon de A7 nemen als je wil opschieten
De snelheid van hetverkeer zowel omlaag kunnen, in de dorpskernen 30 km (wordt veelvuldig overtreden) buiten dorpskern 60 km en zeker geen 80 km, als er ook fietsverkeer is.
Hoofdstraat in Gorredijk weer 1-richtingsweg van maken.
Het is nu vaak een puinhoop, auto's worden op straat geparkeerd(Oase), vrachtwagens die op straat moeten laden en lossen, fietsers die moeten soms over de stoep fietsen om auto's te moeten ontwijken.
Ook op de stoep staat er soms van alles, fietsen, reclame zuilen, scooters, enz..
Nu er ook bouwwerkzaamheden plaats vinden is het nog extremer geworden.
Ook bij de hoofdbrug rijden auto's vaak door zonder dat ze voorrang hebben en de wegversmalling tegenover de oudheidkamer/streekmuseum is te smal, zeker als daar ook nog eens een (vracht)auto geparkeerd staat.
Kortom: Snel en heel snel terug naar de oude situatie, 1 -richtingsverkeer voor de veiligheid voor alle deelnemers in de hoofdstraat.
De weg tussen Lippenhuizen en Hemrik is na de vernieuwing onveiliger geworden. Er zou sprake zijn van tweekleurig weg dek, maar het is alleen maar zwart. Bermen zijn verreden, waardoor er diepe gaten zij ontstaan naast de weg. Onlangs zijn er reflectorpaaltjes geplaatst maar deze zijn veelal verreden door het brede landbouwverkeer. Wanneer het wegdek nat is, is het een glimmende oppervlakte. En als het donker is, is de onderscheiding weg/berm nauwelijks te zien. Deels zitten er ribbeltegels naast, maar een heel groot deel vd weg ook niet.