Ga terug
Verkeersveiligheid
•We willen het verkeer in onze gemeente veiliger maken. Dat is een belangrijk doel in het nieuwe mobiliteitsplan.
Denk bijvoorbeeld aan:
- straten anders inrichten zodat het veiliger is,
- de snelheid verlagen op bepaalde plekken,
- regels aanpassen om ongelukken te voorkomen.
We willen ook minder gevaarlijk gedrag in het verkeer. Denk aan te hard rijden of fietsen zonder licht. En we kijken naar sociale veiligheid, zoals je onveilig voelen als je in het donker fietst of loopt.
We zijn al bezig met een lijst van plekken waar het verkeer nu niet veilig is. Maar we hebben jouw hulp nodig om het hele plaatje compleet te maken.
Laat het ons hieronder weten:
- Waar voel jij je onveilig in het verkeer?
- Waar zou de snelheid omlaag moeten?
- Welke plekken moeten we als eerste aanpakken?
- Hoe kunnen we veilig verkeersgedrag stimuleren?
- Hoe zorgen we dat kwetsbare mensen – zoals ouderen of kinderen – veilig kunnen reizen?
In 2022 hebben wij de gemeente laten weten de verkeersveiligheid van m.n de Hoofdstraat onvoldoende te vinden. Er zouden minimaal twee zebrapaden moeten zijn om kinderen, ouderen, mensen met beperkingen maar ook voor mensen die niet direct beperkingen hebben, een veilige oversteekplaats bieden.
Er wordt veel te hard gereden. Overdag lukt dat niet altijd vanwege de drukte. S Avonds zijn er automobilisten die het leuk vinden met een zo’n hoog mogelijke snelheid door de Hoofdstraat te racen. Vaak gaat dit gepaard met een twee-of drietal uitlaten die daar de nodige decibellen aan toevoegen. Waarom wordt hier niet op gehandhaafd?
Verder staan er veel obstakels op het trottoir. Mensen met slecht zicht lopen het risico hierover te struikelen of zijn genoodzaakt op de weg te gaan lopen. Er is nog wel winst te behalen.
30 km in de Hoofdstraat en zebrapad om veilig over te steken. Het is net een racebaan nu. Veel onnodig sluipverkeer. Gewoon de A7 nemen als je wil opschieten
De snelheid van hetverkeer zowel omlaag kunnen, in de dorpskernen 30 km (wordt veelvuldig overtreden) buiten dorpskern 60 km en zeker geen 80 km, als er ook fietsverkeer is.