U moet
of u om verder te gaan
Vraag 1
Het autoluw inrichten van de dorpscentra is wenselijk, want het draagt bij aan een aantrekkelijk en leefbaar dorp.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 2
Ondanks hoge parkeerdruk in wijken mogen autoparkeerplaatsen worden opgeheven ten behoeve van ruimte voor verblijven, groen en langzaam verkeer.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 3
Het inperken van groot verkeer (landbouw en vrachtverkeer) past niet bij een plattelandsgemeente als Opsterland.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 4
Fietsroutes en landbouwroutes moeten zoveel mogelijk gescheiden worden
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 5
Alle 80-wegen moeten naar 60 km/u ten behoeve van de verkeersveiligheid.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 6
De bestaande blauwe zone moet verder worden uitgebreid en ook in de andere dorpskernen toegepast worden.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 7
Het is belangrijk dat de gemeente inzet op het aanbod van flexibel vervoer, zoals deelmobiliteit en de belbus.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 8
Om kwetsbare doelgroepen en ouderen te helpen moet een regeling worden opgezet voor reizen met korting of gratis (voor ov en fiets).
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 9
Om meer gebruik te maken van de fiets is het belangrijker om te investeren in goede fietsinfrastructuur dan in fietsstimulerende maatregelen.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 10
Het parkeren/stilstaan buiten de parkeervakken in de hoofdstraat van Beetsterzwaag moet direct worden verboden.
Meer controle in dorpskernen op snelheid, snelheidsbeperkende maatregel (links/rechts verkeersheuveltjes/bloembakken of iets dergelijks)
Helemaal mee eens: niemand houdt zich nu aan de 30 km/hr; geen handhaving en straatinrichting nodigt uit tot stevig doorrijden.
Buitengebied wegen parallel aan provinciale wegen, kunnen fietspad worden met zand ernaast -> boeren kunnen er rijden, beter voor toerisme en minder sluipverkeer. (Mooi voorbeeld is Bûtewei Hemrik, dat kan ook op andere plaatsen!)
Controleren en handhaven snelheid. Ze rijden als gekken. Meer zebra paden in Hoofdstraat om snelheid er uit te halen zoals bij Huize Lyndenstein. Als het daar kan kan het ook verderop.
De Hoofdstraat in Beetsterzwaag is na de vorige renovatie te smal. De parkeerhavens zijn weg, dit is een nadeel voor de goede doorstroming want geparkeerde auto's stonden eerst naast de weg. Rekening houden met minder valide mensen is prima maar de trottoirs zijn nu veel te breed, dit gaat ten koste van de doorstroming ...of is dit juist de bedoeling???De gebruikte straatstenen zijn bij nat weer en in de winter regelmatig spiegelglad, is gevaarlijk dus. Mijn idee is een iets bredere straat met opnieuw parkeerhavens. Dit bevorderd de doorstroming. Stoep kan wel iets smaller .
Gezien het feit dat er door veel autorijders veel te hard door de Hoofdstraat gereden wordt lijkt het mij zinvoller om hier snelheidsremmende ingrepen uit te voeren dan snelheidsbevorderende maatregels zoals verbreden.
Ik denk dat het parkeerbeleid sowieso moet worden bijgesteld. Er staan onnodig veel aanhangwagens, complete boten en trailers op de openbare weg geparkeerd. Soms jaren lang worden deze niet verplaatst. Dit gaat te koste van parkeerplaatsen voor auto’s die ingezet worden voor woon werk verkeer. Verder zijn er nutteloze grasstroken bijv. Op de Rattelwacht in Gorredijk. Auto’s worden op deze stroken geparkeerd. Het gras wordt kapot en kaal gereden, er ontstaan diepe kuilen, het lijkt meer op een oorlogsgebied. Kortom, met deze twee simpele oplossingen , handhaven op ongewenste voertuigen en parkeerplaatsen aanleggen op nutteloos groen zou het dorp een nette uitstraling kunnen geven.