U moet
of u om verder te gaan
Vraag 1
Het autoluw inrichten van de dorpscentra is wenselijk, want het draagt bij aan een aantrekkelijk en leefbaar dorp.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 2
Ondanks hoge parkeerdruk in wijken mogen autoparkeerplaatsen worden opgeheven ten behoeve van ruimte voor verblijven, groen en langzaam verkeer.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 3
Het inperken van groot verkeer (landbouw en vrachtverkeer) past niet bij een plattelandsgemeente als Opsterland.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 4
Fietsroutes en landbouwroutes moeten zoveel mogelijk gescheiden worden
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 5
Alle 80-wegen moeten naar 60 km/u ten behoeve van de verkeersveiligheid.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 6
De bestaande blauwe zone moet verder worden uitgebreid en ook in de andere dorpskernen toegepast worden.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 7
Het is belangrijk dat de gemeente inzet op het aanbod van flexibel vervoer, zoals deelmobiliteit en de belbus.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 8
Om kwetsbare doelgroepen en ouderen te helpen moet een regeling worden opgezet voor reizen met korting of gratis (voor ov en fiets).
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 9
Om meer gebruik te maken van de fiets is het belangrijker om te investeren in goede fietsinfrastructuur dan in fietsstimulerende maatregelen.
Je kan maximaal 1 antwoord kiezen.
Vraag 10
Zwaar verkeer door dorpskernen moet geweerd worden vanwege veiligheid en overlast. Ook als dit gaat om landbouwvoertuigen. Waar het niet anders kan een maximum snelheid van 30km/u voor landbouwvoertuigen en handhaving op gebruik telefoon tijdens rijden.
Het parkeren/stilstaan buiten de parkeervakken in de hoofdstraat van Beetsterzwaag moet direct worden verboden.
Er zijn een hoop auto-onvriendelijke maatregelen en dat is niet handig. Auto's zullen er zijn, geef ze de ruimte. Dus een goede weg OM de bebouwde kom heen, voldoende parkeerruimte. Bloembakken op straat is de oplossing niet. Verder moet het OV echt toegankelijker worden voor minima, het is nu domweg veel te duur.
Zijn de "spelregels" veranderd? Parkeren op stoepen lijkt bijna de norm te zijn. Trottoirs zijn toch voor voetgangers en gebruik met voertuigen voor de minder valide inwoners? Hierop handhaven lijkt mij vrij simpel. Wat betreft snelheidscontroles: Argument is steeds dat er te weinig capaciteit is bij politie. De gezamenlijke gemeenten zouden in Den Haag kunnen bepleiten dat gemeenten zelf op hun wegen zouden kunnen controleren . Bij vaak controleren snijdt het mes aan 2 kanten. Er zouden dan minder dure verkeersmaatregelen hoeven te worden genomen en het geld wat binnenkomt kan gebruikt worden bij onderhoud tbv veilige wegen,fietspaden etc.
Meer controle in dorpskernen op snelheid, snelheidsbeperkende maatregel (links/rechts verkeersheuveltjes/bloembakken of iets dergelijks)
Helemaal mee eens: niemand houdt zich nu aan de 30 km/hr; geen handhaving en straatinrichting nodigt uit tot stevig doorrijden.
Meer handhaven op snelheid
Handhaving blijft belangrijk, vooral binnen de bebouwde kom
In het centrum op de rijbaan parkeren, of op de stoep in een bocht, door pizza/snackbar klanten is zwaar irritant. Sommige personen/voertuigen herken ik inmiddels. En klusbusjes doen dit ook te vaak.
Dit lokt reacties uit zoals toeteren, slippen, stevig optrekken/remmen etc.